-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2208 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

با وجودي كه آدمي فقير نيست، اما احساس فقر و حقارت ميكند. اين از چه حقارت و رنجهاي روحي حكايت ميكند؟

حالت بي نيازي و نيازمندي، مربوط به قوت و ضعف روح است. چه بسا افرادي كه با وجود فقر مالي، احساس بي نيازي دارند، به طوري كه قرآن مجيد ميفرمايد: آنها به اندازهاي عفيفاند كه مردم به اشتباه ميافتند و ميپندارند كه غني و ثروتمندند.[53] و چه بسا ثروتمنداني كه هرگز احساس بي نيازي ندارند و همواره حرص ميورزند و خود را محتاج ميشمارند. امام علي (ع) ميفرمايد: كم من فقير غني و غني مفتقر ؛ چه بسا فقيري كه واقعاً ثروتمند است و چه بسا صاحب ثروتي كه در حقيقت فقير است.[54]

عقدة حقارت دلائل مختلفي دارد كه در همه اقشار ممكن است وجود داشته باشد. مهمترين علت براي عقدة حقارت. خاطرات تلخ و توهين و تحقير در زمان كودكي و عيوب طبيعي و محبت افراطي و سختگيري والدين ميباشد .

بديهي است كه براي رسيدن به عزت و شرافت واقعي، بايد با علل عقدة حقارت مبارزه كرد.

رابطه با خدا، تقويت معنويت، توجه به قابليتها و ظرفيتها، تقويت اراده بزرگ نكردن ضعفها نگاه خوش بينانه به خود و اطرافيان حضور در اجتماع تمرين در تصميمگيري، در نظر گرفتن كرامت نفس و معاشرت با صاحبان اراده. عواملي است كه ميتواند در بهبود و درمان عقدة حقارت مؤثر باشد .

پاسخ را متناسب با برداشتي كه از سؤال شما داشتيم طرح كرديم. اگر مراد از سؤال چيز ديگري بوده است، در نامة بعدي واضحتر مشخص نماييد.

[53] بقره (2) آية 273.

[54] غررالحكم، ج 4، ص 554.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.